Iz življenja v Argentini
Nihče ne zaupa
Lahko bi rekli, da je prvi sunek neurja
že mimo. To seveda nikakor ne pomeni, da ima vlada položaj pod kontrolo.
Trenutno se je dolar sicer umiril. Nekateri resni strokovnjaki celo napovedujejo,
da bo še nekaj časa postopoma drsel navzdol. Ne preveč, ker v sedanjem stanju
vladi bolj prija visoka kot nizka protivrednost z ameriško valuto. A, čeprav po
tej nevihti čudno zveni, dolar ni edina težava argentinskega gospodarstva niti
edina skrb sedanje vlade.
Nahajamo se torej v neke vrste premirju.
Vojne še daleč ni konec, a nekoliko si lahko oddahnemo. Kaj torej trenutno
vlado najbolj skrbi? Inflacija. Cene divje rastejo in grozijo z novimi skoki,
ki lahko zapletejo ves razvoj izboljšanja, ki ga vlada predvideva za prihodnje
leto. Res, letošnje leto (menijo) je že izgubljeno. Visoke obresti, ki jih je
nastavila sama Centralna banka (nad 40%) v kali zamorijo vsako gospodarsko
reaktivacijo. Ne bo novih delavnih mest, ne bo povečane proizvodnje, revščina se
ne bo zmanjšala - priljubljenost vlade ne bo zrasla.
V tako negativnih okoliščinah pa mora
vlada izvesti še hudo zatiskanje pasu. Vzeti kirurški nož (še bolje mesarskega)
in rezati na levo in desno. Državne stroške mora zmanjšati za kakih 200 tisoč
milijonov. Vse to seveda postavlja pod vprašanje celotno vladno strategijo kar
zadeva predsedniških volitev prihodnjega leta.
Predsednik
ni prepričan.
Tudi v teh člankih smo povzeli snov, o kateri se mnogo piše in govori v
argentinski politiki: dogovor. Da bi mirno in gotovo prišli do cilja bi bilo
potrebno, da se vlada in vsaj večji del opozicije zedini glede vprašanja,
kateri so tisti skupni cilji in po kateri poti (s kakšnimi sredstvi), naj jih
dosežemo. Vztrajno se omenja španski primer „Pacto de la Moncloa‟, ki je državo
potegnil in težav in jo postavil na evropsko raven.
Seveda, za vsak dogovor (kot za vsak
prepir), sta potrebna dva. Torej, za kakršenkoli dogovor o kakem skupnem
gospodarskem ali političnem načrtu je nujno, da soglašata vlada in vsaj nek
večji del peronizma. Da bi na kak način sodelovala, ali z dogovorom soglašala
bivša predsednic, ki ima še vedno velik del moči (in glasov) je čista utopija.
Torej ostaneta vlada in zmerni peronizem. Dejstvo je, da sredi splošnega
nezaupanja, tudi predsednik ne zaupa peronizmu. Ni prepričan, da bi lahko
dosegel dogovor, ali še bolj jasno, da bi peronisti potem dogovor spoštovali.
Ni težko razumeti: peronizem je razklan.
Največjo opozicijsko skupino tvori vrsta manjših skupinic, ki vsaka odloča avtonomno.
Na nek način ima predsednik prav, ko trdi, da ni vodij, katerim bi lahko
zaupal. Opekel se je že v primeru zakona o povišanju tarif javnih storitev.
Dosegel je podporo raznih peronističnih guvernerjev, a njihovi poslanci in
(zlasti) senatorji so potem volili za polemični zakon. Guvernerjem ni uspelo
(ali niso hoteli?) prepričati teh parlamentarcev, da bi podprli vladno
negativno stališče. Macri je moral potem uporabiti svoj veto, da je ustavil
pohod opozicije na vladne račune.
Pred vlado je sedaj trd oreh. Septembra
mora predložiti v parlamentu osnutek zakona o državnem proračunu za prihodnje
leto. V argentinski politiki je to besedilo znano kot „zakon zakonov‟, torej,
tista formulacija, na podlagi katere se potem gradijo ostali zakoni
gospodarske, finančne in davčne narave.
Treba
je prepričati svet.
Omenimo enega bistvenih pogojev argentinske sedanjosti: dogovor z Mednarodnim
denarnim skladom (FMI). Ta dogovor postavlja trde pogoje, ki bodo hudo
prizadeli celotno argentinsko življenje v prihodnjih letih. Predvsem postavlja
zahteve glede državnih računov. Torej bo moral zakon o proračunu za leto 2019
upoštevati te zahteve in odpraviti vrsto izdatkov, na katere smo bili doslej
navajeni in pomenijo večjo kakovost tudi za naše vsakdanje življenje. To pa
seveda pomeni ljudsko nejevoljo, ki se bo v malo več kot letu dni, izrazila na
volitvah. Kateri od peronističnih veljakov, ki bo na teh volitvah tudi
izpostavil svoj delež oblasti, bo pristal na tak dogovor? In, tudi če formalno
pristane, predsednik ne zaupa, da se bo ta dogovor spoštoval v trenutku, ko
bodo morali poslanci in senatorji oddati svoj glas.
Macriju bi v primeru, da ne dobi podpore
peronizma, ostala enostavna poteza, da z dekretom podaljša veljavnost
letošnjega proračuna in ga potem prilagaja vladnim potrebam. Ne bi bilo prvič,
da vlada uporablja to „stransko pot‟. Celo gospa Cristina je to storila leta
2010. A poleg peronistov in potem državljanov, je treba prepričati tudi zunanji
svet, od katerega smo odvisni glede investicij in posojil. Od investicij smo
stalno odvisni, posojila bomo potrebovali še, dokler ne bomo dokončno uredili
domačih računov. Kako naj jih prepričamo, če vlada ne doseže soglasja glede
proračunskega zakona? Poleg tega, če opozicija ne soglaša in ga ne podpre, se
odpre možnost, da dogovora s FMI ne bo spoštovala v primeru, da pride na oblast.
Ta možnost je najbolj nevarna. Res je,
da se je Macri osebno in ustanovno zavezal, da bo spoštoval in izvedel pogoje,
ki jih je mednarodna ustanova postavila kot pogoj vélikega posojila. Res je, da
bo velik del načrta izveden pred prihodnjimi volitvami. A nihče ne more
zatrditi, da bo prihodnja vlada, če zmaga katerakoli od peronističnih variant,
delo težkega zdravljenja nadaljevala. Kaj lahko se zgodi, da zavrne te pogoje
in znova zapade populizmu in nespametnemu zapravljanju, ki je bilo značilno za
prejšnjo vlado.
Kaj
pa doma?
Predsednika skrbi zadržanje peronistov. A tudi v lastnih vrstah ima težave. Ne
pozabimo, da vladno koalicijo sestavljajo tri stranke. Najštevilnejša je
predsednikova PRO. Potem je še radikalna stranka. In končno Državljanska
koalicija pod vodstvom vedno polemične Elise Carrió (Lilita). Soglasje med
njimi je v stalnih težavah, čeprav se na zunaj ne vidijo vedno. Radikali so z
nekdaj močne stranke dejansko postali privesek sedanje vlade. Nimajo močnega
vodstva, nimajo večjega števila glasov, a ohranjajo močno vsedržavno strukturo.
Imajo tudi nekaj guvernerjev in njihovo soglasje je odločilno v parlamentu,
kjer ohranjajo svojo veljavo.
Radikali niso preveč srečni ob dogovoru s
FMI. Tudi glede urejanja državnih računov sprejemajo ukrepe s stisnjenimi
zobmi. Zato je sprožilo alarmne zvonce v stranki, ko se je Lilita o njih
izrazila precej zaničljivo. Ne pozabimo, da je bila ona politično »rojena« in
postala znana med radikali. Šele potem je zapustila stranko in iskala novih,
lastnih poti.
Predsedniku pa je ta korak njegove
ključne zaveznice skoraj zmešal štrene. Povabil je vse radikalne guvernerje s
predsednikom stranke, mendoškim guvernerjem (Alfredo Cornejo) na čelu. Mir se
je vrnil v domače vrste, a delo se je šele začelo. Brez zakona o proračunu bo
vse delovanje težje. Vsi bodo morali nekoliko popustiti, da bo morda prišlo do
soglasja. Ni jasno, kako bo, ker je Macri namenjen, da v celoti izpelje dogovor
z Mednarodnim denarnim skladom. Njegova odločnost (trma?) je znana. Kot
običajno, vidimo en sam velik vprašaj nad argentinsko prihodnostjo.
© Todos los derechos
reservados. Prohibida su reproducción total o parcial por cualquier medio
masivo, ya sea gráfico o electrónico.
Ni komentarjev:
Objavite komentar