Iz življenja v Argentini
Korak za korakom
Razvoj dogodkov mnogokrat preseneča. Pa
ne samo nas, navadne državljane, ki skoraj nemočni opazujemo družbene in
politične korake. Presenečenje je lahko lastno tudi tistim, ki vodijo tek
javnega življenja. To mi je prišlo na misel, ko je ta torek potekalo srečanje
guvernerjev s predsednikom. Poročanje o tem srečanju, ki je bilo bistveno važno
za nadaljnji razvoj argentinskega gospodarstva, je zasenčil nepričakovan
dogodek v osrčju sodne oblasti. Niti v vladi niso vedeli kaj se pripravlja. Petčlansko
Vrhovno sodišče si je namreč izvolilo novega predsednika. Ta je Carlos
Rosenkrantz.
„Postani
prijatelj sodnika …‟
je svetoval že stari Vizcacha v gavčevskem epu Martin Fierro (ki ga je tako
mojstrsko prevedel v slovenščino dr. Tine Debeljak). Izraz navaja na ljudsko
pojmovanje o važnosti in oblasti, ki ga v tej družbi imajo sodniki. Obratno kot
v slovenskem primeru, kjer imamo Vrhovno sodišče in Ustavno sodišče, v Argentini
isto sodno telo opravlja obe funkciji. V zgodovini je odlok Vrhovnega sodišča
mnogokrat bistveno spremenil razvoj tudi političnih dogodkov. Ni čudno, torej,
da je bila sestava Vrhovnega sodišča vedno skrb in želja vseh vlad. Vse so si
želele, da bi jim bil ta sodni organ vsaj prijazen, če že ne poslušen. A to ni bilo
vedno lahko. Le zelo močne vlade so dosegle večje ali manjše nadzorstvo nad
sodiščem. Člane Vrhovnega sodišča namreč imenuje predsednik, a jih mora
potrditi senat s posebno večino dveh tretjin. Po povratku demokracije smo
doživeli kar nekaj sprememb.
Alfonsin je nastopal na tem področju
zelo demokratično. Menem pa je dejansko povozil sodno avtonomijo. Dosegel je potrditev
zakona, ki je povečal število članov s tradicionalnih pet na devet. V času
svojega vladanja je postavil rekord, da je v okviru raznih sprememb (nasilni
ali prostovoljni odstopi) imenoval kar deset članov. Tako mu je uspelo, da je
končno pet članov popolnoma soglašalo z njegovim delovanjem. Te so mediji
imenovali „avtomatična večina‟. Nekatere odločbe so bile grobo neustavne.
Duhalde je skušal napraviti red, pa mu
ni uspelo. Kirchner je uspel v začetku svojega predsedovanja, ko je bilo
njegovo delovanje še pozitivno, da so štirje člani „avtomatične večine‟ odstopili, enega pa je odstavil senat. Končno
je parlament leta 2006 potrdil nov zakon, ki je število članov povrnil na
klasično peterico.
Tako
se piše zgodovina.
Izvolitev Rosenkratza je pomenilo konec enajstletnega predsednikovanja, ki ga
je poosebljal Ricardo Lorenzetti. On je bil bistveni dejavnik delovanja za dobo
države pod vodstvom gospe Cristine Fernández Kirchner. Lahko rečemo, da je
Lorenzetti nastopal bolj politično kot strokovno. V tem obdobju je bilo Vrhovno
sodišče zadnji branik demokracije, ko je kirchnerizem hotel postati „demokratična
diktatura‟. S svojo odločbo o neustavnosti zakona, ki je predvideval spremembe
v Sodnem svetu (Consejo de la Magistratura), je preprečil, da bi tedanja vlada
prevzela popoln nadzor sodne oblasti. Omenimo, da je gospa Cristina tedaj imela
kompletno oblast nad parlamentom. Potrdili so ji vse osnutke, ki jih je poslala
v obravnavo, ne da bi „spremenili ene vejice‟, kot je zahteval pokojni Nestor
K.
A Lorenzetti je tudi previdno pazil, da
je ohranjal politično in družbeno ravnotežje. Če je imel prav ali ne, bodo
povedali zgodovinarji. Najbolj polemična je bila gotovo odločba Vrhovnega
sodišča v primeru Clarín, ko je sodni organ potrdil ustavnost zakona o medijih.
S tem zakonom je vlada skušala uničiti multimedijsko podjetje dnevnika Clarín
in si prisvojiti del njegovih objektov. Bilo je v trenutku, ko je na volitvah
oktobra 2013 v provinci Buenos Aires zmagal Massa in pokopal sanje o „večni
Cristini‟. V vladi je vrelo, govorilo se je o socialnem izbruhu, o možnosti
ustavnega udara. Sodna odločba je za predsednico pomenila dovolj zraka, da se
je vrnil mir v deželo. A istočasno je odločba zelo previdno omejila možnost
posega vlade v medijska podjetja in zagotovila svobodo tiska in obveščanja.
Vendar je vedno tekla neka polemika
okoli osebe dosedanjega predsednika Vrhovnega sodišča. Znane so obtožbe
domnevne korupcije, ki jih je od časa do časa na njegovo osebo naslovila gospa
Elisa Carrió, „mati‟ sedanje vlade. Koliko so bile te obtožbe utemeljene še
danes ni jasno. A njeni napadi so vedno povzročali politično napetost med
sodiščem in vlado in motili dobro razmerje, ki sta ga imela Macri in
Lorenzetti. Zato je razumljivo veselje gospe Carrió, pa tudi predsednik je
zadovoljen.
Carlos Rosenkrantz je drugačnega kova.
Je eden najbolj znanih in spoštovanih argentinskih juristov. Diplomiral je na
buenosaireški univerzi, podiplomske študije pa nadaljeval v ZDA na univerzi
Yale, kjer so študirali ameriški predsedniki, kot Bush (oče in sin), Bill Clinton, pa tudi Hillary
Clinton. Je soroden radikalni stranki in bil rektor privatne univerze San
Andrés. Za člana Vrhovnega sodišča ga je predlagal Macri. Je prvi predsednik
Vrhovnega sodišča, ki je judovskega rodu.
In
proračun?
Sodna novost je sicer nekoliko zasenčila pogajanja okoli proračuna. A snov je
dovolj važna, da se bomo v prihodnjih dneh, tednih in mesecih nenehno vračali k
njej. Od proračuna je dejansko odvisna usoda argentinskega gospodarstva. Na ta
razvoj pazljivo gledajo tako v Mednarodnem denarnem skladu (FMI), kot domači podjetniki
in tuji investitorji, medtem, ko dolar nekoliko miruje.
Kot smo omenili, je bilo vprašanje
potrditve proračuna že rešeno. A zaradi zadnje krize je morala vlada načrte
bistveno spremeniti. Prvotni cilj, da bi državni deficit leta 2019 zmanjšali na
1,3% domače bruto proizvodnje, so morali zamenjati z „deficitom 0‟. To pa
pomeni dodatne davke in dodatno varčevanje. Province bodo morale vsaj delno
utrpeti ta napor. Nekatere razumejo in so pripravljene na žrtvovanje, druge pa
ne. Sem seveda spada politični dejavnik, poleg ekonomskega. Peronizem je
zavohal kri; ugotovil je šibkost vlade. Kakšna razlika z lanskim oktobrom, ko
je vlada po volilnem uspehu tudi sanjala o »neminljivosti«!
Pogajanja potekajo že dolgo časa. Vodi
jih notranji minister Rogelio Frigerio. Težave seveda niso le s predstavniki
opozicije. Guvernerka Vidal in vodja prestolnice Larreta sta tudi v težavah.
Država hoče na ramena provinc prenesti vse subvencije javnih storitev. Popuste
na transport, plin in elektriko naj plačajo province. A nekatere uživajo
državno podporo druge pa ne. Bistvena je razlika v cenah med prestolnim mestom
in provinco Buenos Aires ter nekaterimi predeli v notranjosti, kjer so cene
astronomske. Zato se vsi prizadeti upirajo zmanjšanju državne podpore.
V izrecno finančna
vprašanja se torej meša tudi politični dejavnik. Mnogi guvernerji dvomijo med
podporo vladi za težak proračun in lastnimi političnimi nameni. Peronizem upa,
da se bo leta 12019 vrnil na oblast. A najhujši sovražnik teh sanj ni vlada
temveč njihova notranja razprtost. Med kirchneristi, in tistimi, ki gospe
Cristine ne morejo niti videti, je nepremostljiv prepad. Zato je guverner
province La Pampa izjavil, da so nekateri peronistični guvernerji »bliže
Macriju kot Peronu«. A končno so v temelju dosegli soglasje, da je treba zakon
o proračunu potrditi. To je prvi korak. Nadaljevalo se bo v parlamentu, ko bodo
odločali o posameznih točkah in številkah. Pogajanja niso končana, so se šele
začela. Pač, korak za korakom.
Ni komentarjev:
Objavite komentar