Iz življenja v
Argentini
Leto
II - Št. 33
Težave
tu in tam
Volilna kampanja je že stekla, čeprav se
trenutno še bolj malo pozna. Volilne povezave namreč še iščejo, kako bi se bolj
vabljivo predstavljale javnosti in kakšna bo vsebina njihovih obljub. Ne za
vlado, ne za opozicijo to ni lahka stvar. Položaj je tako zapleten, da ni
veliko prostora za politične manevre. Kar pa se obljub tiče, je vlada bolj tiho
in njeni predstavniki trdijo le, da „smo na pravi poti‟, a da bi potrebovali
več časa. In še slišimo iz ust nekaterih, da bi bil danes položaj bistveno
drugačen, če kirchnerizem ne bi na primarnih volitvah tako prepričljivo
„zmagal‟, ker se je gospodarstvo pred tem že začelo gibati v pravi smeri.
Sedaj, po dolarski krizi in sledečih sunkih, je seveda treba začeti vse na
novo.
Pot
iz močvirja.
Na strani opozicije tudi ni konkretnih napovedi, kaj in kako bodo „bika
zagrabili za roge‟. Alberto Fernández (AF) se zaveda, da je položaj skrajno
zapleten. Morda prav zato ne govori o konkretnih ukrepih. Jasno pa je tudi, da
dejansko še nima resnega in izdelanega gospodarskega programa. Tudi je še
neznanka, kako bo (če končno zmaga, kar je skoraj gotovo, a se še ni zgodilo)
sestavljen njegov zbor ministrov. Trdi, da ima sestavo „odločeno v višini 70%‟.
Vsa vprašanja pa se sukajo okoli gospodarskega ministra. Povedal je že, da to
ne bo Melconian, s katerim se v mnogih ukrepih razhaja. Dal pa je vedeti, da
želi, da bi to mesto prevzel Roberto Lavagna, predsedniški kandidat povezave,
ki je preostala od Federalnega peronizma. To pa je sedaj še popolna utopija.
Zakaj taka ihta in tako poudarjanje z
Lavagno, ki najbolj verjetno ne bo sprejel tega mesta? Kirchneristični kandidat
je večkrat zatrdil, da bo on deloval „kot Nestor‟ (Kirchner, seveda) in bo
njegova vlada stopala v smeri, ki jo je začrtal pokojni začetnik te politične
struje. Gotovo AF misli na prvi dve leti Nestorjevega vladanja, ko so bili
njegovi ukrepi res pozitivni in je tudi sestava vlade izražala pozitivno
ravnotežje in stvarnost ukrepov. Šele potem je vse začelo drseti navzdol.
Takrat je tudi Lavagna odstopil kot gospodarski minister, ker je opazil začetek
postopka korupcije v javnih delih, ki se ni ustavil do Macrijeve zmage.
Mislim pa, da si AF ne dela utvar.
Položaj ob Nestorjevem nastopu je bil res obupen. A Lavagna je imel lažje delo:
soja je takrat na mednarodnem trgu imel blazno ceno nad 600 dolarjev na tono
(danes nekaj čez 300). Notranji položaj pa je bil urejen, ker je minister Remes
Lenicov že opravil vse „umazano delo‟, ob grozni revščini (57%, daleč od
sedanjih 35%) in blazni brezposelnosti (21,5%; medtem ko je v prvem tromesečju
letošnjega leta dosegla 10,1%). Mednarodne okoliščine so bile prijazne do
Argentine, ki se je uspešno izkopala iz težav. Kako hitro pozabimo, kaj vse smo
že prestali!
Seveda, danes je položaj drugačen.
Zadnje čase je Macriju uspelo, da je obrnil rezultat zunanjetrgovske bilance,
ki je bila vsa zadnja leta (tudi pod Cristino) negativna. A to ni dovolj. Treba
je razgibati domači trg, postaviti na noge proizvodnjo, obdržati deficit 0, ki
ga je uvedel Macri, pa reševati socialno stanje, ki je obupno. To se ne doseže
samo s »socialnim paktom« med državo, podjetniki in sindikati, ki ga napoveduje
predsedniški kandidat. Kako bomo to storili? Fernández večkrat navaja (in za
njim ponavlja ves kirchneristični zbor), da bomo uvedli „portugalski model‟.
Odpustimo
jim, saj ne vedo kaj govorijo. Nenadoma je Portugalska postala
slavna. Kako, da se je lahko izkopala iz hude krize, „ne da bi se vdala
Mednarodnemu denarnemu skladu‟? Res obstajajo nekatere sličnosti med tedanjo
portugalsko in sedanjo argentinsko krizo. Finančni polom leta 2008 (Lehmann
Brothers) je pustil to državo brez dostopa do mednarodnih posojil. Portugalski
deficit je leta 2010 dosegel 12% domače bruto proizvodnje (DBP) in naslednja
leta se je položaj še poslabšal.
A že leta 2015 se je tok obrnil. Začela
se je gospodarska rast in leta 2018 je državni deficit dosegel komaj 0,5% DBP,
inflacija pa je dejansko zginila. Brezposelnost je padla na evropsko raven.
Enako revščina. Danes gospodarstvo deluje in proizvaja. Po petih letih
„portugalskega programa‟ se je položaj uredil. Res, zakaj ne bi mi storili
nekaj podobnega? Pa, seveda, brez Mednarodnega denarnega sklada, ali še bolje,
proti njemu.
Nekaj je treba priznati argentinski
levici (in k njej spada kirchnerizem, ne pa peronizem, in ne verjamem da
Alberto Fernández). Dosleden je v svojih antipatijah. A v portugalskem primeru (socialistična
vlada) govorijo, ne da bi vedeli kakšna je celotna zgodovina. Ko je Portugalska
prišla do roba prepada, je leta 2011 podpisala pogodbo z rešilno „trojko‟. To
so sestavljali Centralna evropska banka, Evropska komisija in (tukaj tako
osovraženi) Mednarodni denarni sklad. Posojilo je znašalo 78 tisoč milijonov
evrov.
A seveda to je bila le podlaga za napor,
ki jih je čakal. Portugalska (socialistična) vlada je naprej narodu jasno
razložila položaj, potem pa uvedla prvi del rešilnega programa: zamrznili so
plače vseh državnih uslužbencev za leta 2012 do 2014; za leto 2012 so vsem
ukinili dodatno plačo (aguinaldo); za tri leta so ukinili predhodne upokojitve;
v letu 2013 so razširili delavni urnik od 35 na 40 tedenskih ur (seveda za iste
plače); in še bi lahko naštevali. Seveda, prve posledice niso bile prijetne.
Brezposelnost, ki je leta 2008 bila 7,5% je skočila na 16%; revščina je med
2013 in 2014 dosegla 27,5%; stabilnosti zaposlitev skoraj ni bilo. A zadnja
leta je drugi del tega programa pokazal pravilnost ukrepov in danes je
Portugalska normalna država Evropske unije. Argentinska levica, ki si polni
usta s „portugalskim modelom‟, vidi le drugi del programa. Bi bila pripravljena
sprejeti ukrepe prvega dela?
Napeto,
tu in tam.
Zadnje dni se je zaostril položaj „na cesti‟. Cesta (la calle) v Argentini ni
le fizični prostor. Je zapleten (in važen) politični pojem in dejavnik. Tisti,
ki „obvlada cesto‟, ima moč in prednost. V starih časih so bile to stranke.
Zlasti peronizem je imel izredno „moč mobilizacije«. Počasi, predvsem v zadnjem
obdobju, je ta moč prešla v roke tako imenovanih socialnih gibanj. Te skupine večinsko
sestavljajo brezposelne osebe in prejemniki socialnih podpor in člani raznih
„ljudskih zadrug‟. Vodijo jih spretni „ljudski‟ politiki, ki tržijo socialni
mir za povišice vsot in količine teh podpor. Kot ugotavljajo sedaj, je 90% teh
gibanj v rokah kirchnerizma, ostalih 10% pa nadzoruje skrajna levica.
V zadnjem času se je njihovo pocestno
delovanje izredno ojačilo. A jasno se je pokazala tudi razlika med „umerjenimi‟
in „skrajnimi‟. Prvi so napolnili kongresni trg, ko je poslanska zbornica
izglasovala zakon, ki predvideva „nujno prehrambno stanje‟. Istočasno pa je na
aveniji 9. julija taborila skrajna levica, ki za ta teden grozi s tridnevno
zasedbo. Ni treba še posebej razlagati, kako ti pojavi motijo miren razvoj
prometa in življenja v mestu sploh. Čeprav ta nered, neprijeten mestnemu
prebivalstvu, ne ogroža skoraj gotove kirchneristične zmage, postavlja v slabo
luč njihovo vodstvo. Zato je Alberto Fernández javno zahteval (svetoval,
prosil), naj gibanja „izpraznijo ceste‟.
To je bil prvi znak težav, ki čakajo
(morebitnega) prihodnjega predsednika. Večji del teh gibanj nasveta ni vzel v
poštev, nekateri glasovi pa so javno in jasno odgovorili, da tega ne bodo
storili. Bi bile te skupine pripravljene mirno sprejeti domnevni prvi del
„portugalske rešitve‟? Napetost med uradno opozicijo in raznimi levičarskimi
krogi počasi a vztrajno raste. To bo postalo še bolj vidno, čim bo napredovala
volilna kampanja. Ni jasno in vzbuja skrb, kako bo to razmerje potekalo, ko (če)
kirchnerizem pride na vlado. Oblaki so že na obzorju.
Tone
Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar