Iz življenja v
Argentini
Leto
II - Št. 31
Stvarni
a pozni ukrepi
Dnevi argentinske politike potekajo
sredi nenehnih sprememb in presenečenj. Kar ne bi nikdar pričakovali od sedanje
vlade, je danes že ustaljeno delovanje. Razni funkcionarji po eni strani,
predstavniki opozicije pa po drugi, gledajo na razvoj dogodkov z enim očesom na
ceni dolarja, z drugim pa na obnašanje vrednostnih papirjev. Po nedeljskih ukrepih
je napetost nekoliko popustila. A, kot v napetem romanu, nikdar ne vemo, kaj
nas čaka za vogalom.
Petek je bil obupen. Ni bilo načina, da
bi ustavili rast dolarja v sorazmerju s pesom, medtem ko je deželno tveganje,
ki se je še pred kratkim mirno sukalo okoli 1600 temeljnih točk, presegalo
nevarnih 2500 točk. Macri je vedel, da je treba nekaj ukreniti. Po tajnih
pogovorih z Albertom Fernándezom, ki sta jih obe strani odločno zanikali, je
sprejel načrt, ki mu ga je nudil sedanji gospodarski minister Hernán Lacunza.
Zadeva je enostavna: vlada se je odločila, da napravi red na deviznem trgu. Nekaj
ministrovih dekretov je omejilo prodajo dolarja fizičnim osebam na 10.000
dolarjev mesečno; enako za prenose v inozemstvo. Podjetja in banke lahko kupijo
devize in jih prenesejo v inozemstvo le z dovoljenjem Centralne banke.
Izvozniki morajo devize zamenjati za domač denar v roku petih dni potem, ko
prejmejo plačilo. Nekoliko daljši rok je za poljedelske izvoze. Ne bo pa
omejitve, da privatniki dvignejo dolarje, ki jih imajo vložene v bankah. Da se
ustavi nenehna krvavitev deviznega fonda so sklenili tudi „prestaviti‟ na
poznejši čas plačevanje kratkoročnega zunanjega dolga, s čemer se zagotovi
razpoložljivost dolarjev za domači trg.
Znova
ista pesem.
Preplah je bil izreden. Seveda je ves svet (zlasti opozicija) govoril o „novi
kladi‟ (nuevo cepo) in o „ogradi‟ (corralito), oboje žalostnega spomina za
navadnega državljana. Dolge vrste so se pojavile v bankah in ljudje so nevrotično
dvigali devizne fonde, ki so jih imeli vložene in jih (po tipičnem argentinske
izrazu) prenašali v „žimnice‟. Le delno je paniko pomirilo zagotovilo vlade, da
imajo banke dovolj deviz, da vsem zagotovijo povračilo vloženih vsot.
Primerjava z letom 2001, ali s kirchneristično „klado‟ ni imela nikakršne resne
podlage. A strah ima velike oči.
Kdo je pripravil ta načrt? Novi minister
Lacunza. Sedaj ga vsa javnost primerja s prejšnjim. Celo v vladnih krogih je
bilo slišati, da „ta minister je stvaren, Dujovne pa je samo obljubljal
nemogoče stvari‟. Na vsak način, položaj se je vsaj trenutno pomiril. Kljub
navalu na banke in splošnemu strahu, je dolar znatno padel in se umiril v
protivrednosti tam okoli 58 pesov. Res pa je, da se je znova s silo pojavil
tako imenovani „dolar blue‟, na črnem ali sivem trgu. Se razume. A to je tudi
že stara pesem, ki jo bomo v Argentini peli še dolga desetletja - če se bo ta
pesem kdaj nehala.
Eden izmed ukrepov pa je nekako ostal v
zraku. Predsednik je odločil prestavitev odplačevanja kratkoročnega dolga kar
po dekretu. A v načrtu je temeljita presnova dolga, tako z Mednarodnim denarnim
skladom (FMI), kot z drugimi upniki. Za to pa je potrebno, da postopek potrdi
parlament s posebnim zakonom. Vlada je sicer imela namen, naj to opravi novi
predsednik, ki bo nastopil 10. decembra (če bo šlo vse po sreči in Macri
zaključi ustavni mandat). A kirchnerizem je vztrajal, da naj to storijo pred
volitvami. To je bil neke vrste pogoj za miren prehod med obema vladnima
dobama. Lacunza je že pripravil osnutek besedila tega zakona in ga poslal v
preučitev in potrditev sedanji opoziciji. Sledile so debate in pogajanja, a
niso prišli do skupne točke. Pa so iz štaba Fernándeza namignili, naj Macri tudi
to opravi po poti DNU (Decreto de Necesidad y Urgencia = Dekret potrebe in
nujnosti), oni pa ga v parlamentu ne bodo zavrnili. Razlog je enostaven: vse
„umazano‟ delo naj opravi sedanja vlada, potem pa bodo oni prišli kot
odrešeniki in vso krivdo metali na „prejšnjo vlado‟. Kot vsi, kot vedno. Na tej
točki so pogajanja.
Neukrotljiva
inflacija.
Ne smemo pozabiti, da so prav primarne volitve 11. avgusta temeljito spremenile
politični, gospodarski in socialni položaj v državi. Macrijev načrt (dejansko
pravega ekonomskega načrta sedanja vlada ni nikdar imela) je bil, da počasno
upadanje inflacije zagotovi pogoje za gospodarsko obnovo (reaktivacijo), ki naj
postavi na noge skrajno prizadet proizvodni aparat, ki je bil (in je še) v neke
vrste intenzivni negi. Nikdar ne bomo vedeli, če bi mu ta namen uspel v primeru
volilne sreče. Vemo pač, da je hud poraz na primarnih volitvah celoten položaj
postavil na glavo in je odločitev nadzora deviznega trga zadal smrtni udarec Macrijevim
idejam, ki so izšle iz liberalne ekonomske struje.
Po zmagi so vsi generali, po porazu vsi
iščejo krivca. Danes imajo vsi uspešen recept. A priznajmo, da so že ob samem
nastopu vlade (december 2015) nekateri ekonomisti (Carlos Melconian, dve leti
predsednik Centralne banke) svetovali, da bi takoj uvedli protikrizne ukrepe in
odpravili državni deficit. Bilo bi zelo boleče, a preprečili bi nenehno
trpljenje in sedanjo katastrofo. Sedaj o tem govori tudi Nobelov nagrajenec
Paul Krugman, ki se kritično izraža celo o vlogi, ki jo je v vsej tej tragediji
igral Mednarodni denarni sklad. Krugman obenem trdi, da Argentinske vlade vedno
zamujajo z ukrepi, saj je tudi sedanja sprememba prišla pozno. Navaja, da je
namreč pretekli teden v samo dveh dneh država „izgubila‟ kar 3.000 milijonov
dolarjev, ki so ušli neznano kam. Medtem strokovnjaki napovedujejo, da bo
avgustovska inflacija dosegla 4,3% in računajo, da bo za celo leto 2019 končno
skočila do 55%. A najhujše je, da bo, zaradi rastočega zastoja industrije in
storitev, domača bruto proizvodnja padla kar za 2,5%. Grozno!
Če pa kdo misli, da bo pod morebitno
prihodnjo vlado predsednika Alberta Fernándeza kakšno hitro izboljšanje, se presneto
moti. Sam kirchneristični predsedniški kandidat je opozoril, da bo inflacijo
znižal na enomestno število (torej pod 10% letno) komaj v četrtem letu svojega
vladanja. Bo uspel vsaj v tem? Njegov gospodarski načrt temelji na petih
točkah: trgovski in davčni presežek, povečanje deviznega sklada, znižanje
zunanjega dolga, kompetitivna protivrednost dolarja in (že omenjeno) znižanje
inflacije. Kako pa bo to konkretno uvedel, oziroma dosegel, mislim, da niti sam
ne ve.
Težavna
prihodnost.
Zanimivo je opazovati, kako se ljudje hitro navdušijo in mislijo, da je z neko volilno
zmago že vse urejeno. Fernández napoveduje gospodarski sunek, ki naj bi trajal
šest mesecev. Medtem bo sicer povišal plače in pokojnine, a istočasno bo treba
stiskati pasove. Za to začasno težko obdobje že kuje dogovor s sindikati, ki
bodo medtem imeli potrpljenje z vladnimi ukrepi, in s podjetniki in kmeti, ki
naj prispevajo svoje. Prav kar se tiče kmetov jim je zagotovil, da bodo imeli
vso podporo vlade. Seveda, naj trenutno še ne pričakujejo, da bi hitro odpravili
davke na izvoz.
Vprašanje pa je, kako bo to izpeljal in
kako bodo posestniki in izvozniki reagirali v okviru notranjih trenj. Začelo se
je namreč govoriti in se je tudi že pojavil konkreten predlog (papežev
prijatelj Juan Grabois) o potrebi in namenu agrarne reforme. Vlada da bo
„razlastila‟ 50.000 zemljišč in jih razdelila med „male proizvajalce‟. Nihče ne
bi smel imeti v posesti več kot 5.000 hektarjev. Kako bo ta načrt vplival na
razmerje med prihodnjo vlado (katerakoli že bo) in poljedelci, ki so trenutno
temelj argentinskega gospodarstva, ni jasno. Kot tudi ni jasno, kako bo
potekala dinamika razmerja in ravnovesje sil znotraj koalicije, ki se je zbrala
samo in edinole zato, da na volitvah premaga Macrija in zagotovi povratek
peronizma na oblast. Zelo šibki temelji za tako mogočno zgradbo. Zelo veliko neznank
z tako zapletene račune.
Tone
Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar