Iz življenja v
Argentini
Leto
III - Št. 5b
Vsi združeni?
Argentina je res čudna dežela. Gotovo ni
edina na svetu, a razni pojavi pridejo tukaj do izraza bolj kot drugje. Eden
teh je dejstvo, da imajo vlade mnogokrat večje težave z lastnimi skupinami in osebnostmi,
kot pa z opozicijo. Pojav je prizadeval tako peronistične vlade, kot radikale
in njihove povezave, pa tudi vojaške režime. To je prišlo do izraza v
polpretekli zgodovini predvsem v dobi predsednika Menema. Sedaj pa, ko vlada
niti še ni preživela »medenih mesecev«, se že pojavljajo podobne težave. Tukaj
obstaja tradicija, da se vlado pusti, da mirno deluje prvih sto dni. Opozicija
se nekako umakne in, razen v izrednih primerih, ne napada vlade in njenih
odločitev. Celo sodeluje, »za blagor naroda in domovine«. Tako sta bila v
parlamentu, v izrednem zasedanju, potrjena zakon nujnega stanja in zakon o
ureditvi zunanjega dolga. Glede tega se Alberto ne more pritoževati.
A v teh prvih dneh so nastale ostre
polemike in nasprotovanja, ki pa so imele izvor v sami vladni povezavi. Ta
nasprotja so izbruhnila na različnih področjih in ustvarjajo neprijetno vzdušje.
Kaj malo pomagajo vladi, ki se nahaja v težkih okoliščinah. In kje so se
pojavile težave? Ob zunanjem dolgu; na področju varnosti; ob ideološkem
vprašanju »političnih pripornikov« in na socialnem polju. S tem bi skoraj lahko
rekli: povsod.
Ko
ni denarja.
Vprašanje zunanjega dolga smo na tem mestu že večkrat obravnavali. Običajno
govorimo o dolarjih, je pa znatna količina dolga, ki so si ga razne vlade
»nabavile« v domači valuti; v pesih. Potem je še dolg, ki ga ima vlada s
Centralno banko, ki ga malo poznamo. Še manj je znan dolg, ki smo si ga
zaslužili, ko si vlade izposojajo denar pri raznih ustanovah, kot je (na prvem
mestu) ANSES, državna institucija, ki upravlja denar socialnega skrbstva, predvsem
pokojnin in socialnih podpor.
Te dni (ta četrtek,13. februarja) zapade
dolg v višini sto tisoč milijonov pesov. Minister Guzmán je ponudil v zameno
nove bone. Ponudbo je sprejelo komaj 10% upnikov. Potem so dvakrat razpisali
prodajo novih, zelo ugodnih bonov, pa sploh ni bilo odziva. Torej, ta četrtek
mora država plačati to ogromno vsoto, pa ni denarja. Kdo je kriv temu? V vladi
se vsi ozirajo na guvernerja province Buenos Aires. Omenili smo že, da je tudi
on upnikom ponudil preložitev odplačila, pa ni uspel in končno plačal celoten
znesek. Torej, denar je bil, celo v dolarjih. Upniki pač ne zaupajo več ne
guvernerju, ne vladi, in hočejo svoj denar. Kje ga dobiti? Ker je dolg v pesih,
more vlada enostavno natiskati ta denar, a posledice so lahko usodne: višji denarni
obtok povzroča inflacijo. Izplačana vsota pa se lahko usmeri v nakup dolarjev.
Ameriška valuta je medtem že začela ponovno rasti, enako kot deželno tveganje.
Ob teh težavah se opazovalci sprašujejo
s tipično argentinsko frazo: »Son o se hacen?« (So, ali se delajo = so bedaki,
ali hočejo le, da mislimo, da so bedaki). Je guverner Kicillof svojo
ponesrečeno in usodno potezo izvedel, ker se ni zavedal v kaj se podaja, ali je
bil neke vrste bojkot gospodarskemu ministru, ki mu ni hotel dati denarja, ko
ga je prosil za pomoč? Nekateri opazovalci vidijo v tem zapletu celo prste
podpredsednice. Jasno je, da če Alberto ne uspe v svojem gospodarskem in
socialnem načrtu, bo pri ljudeh izgubil ugled in kredit. Cristina bo ostala kot
prva in edina, ki lahko še reši ljudstvo in ga iz puščave pripelje v
obljubljeno deželo. »Večna Cristina«: to je že stara zgodba.
Da bivša predsednica bojkotira lastno
vlado je razvidno tudi iz dejstva, da je med obiskom na Kubi zahtevala, naj
Mednarodni denarni sklad (FMI) Argentini odpusti »znatni del« glavnice dolga.
To lahko zahteva (ali ponudi) od privatnih upnikov. Sklad pa ima v svojem
pravilniku določeno, da ne sme nikdar odpustiti denarja glavnice nekega
posojila. Cristina tega ne ve, ali hoče, da mislimo, da tega ne ve? Prav danes,
sreda, 12. februarja, pride v Buenos Aires delegacija FMI, ki naj z vladnimi
predstavniki pregleda stanje vseh dolgov.
»Politični
zaporniki«.
To je druga polemika, ki loči vodovje zmagovite »Fronte za vse«. Lahko jim je
bilo zmagati, ko vsi vemo, da je združeni peronizem večinski in globoko
zakoreninjen med ljudstvom. A dobro vemo tudi, da so »združeni« do zmage (kot
poje njihova himna), potem pa hoče vsak potegniti plen na svojo stran. Tako je
tudi sedaj. Ni enakega mnenja, ni enakih pogledov in nihče noče popustiti v
svojih položajih.
Vprašanje ni enostavno. Zadeva
»političnih pripornikov« je bilo eno izmed temeljnih gesel med volilno
kampanjo. Eden izmed dokazov, češ, da je Macrijeva vlada »diktatura«, je bila
ravno obtožba, koliko da je teh pripornikov. Nihče v peronističnem taboru
takrat ni pojasnil razlike med »političnim pripornikom« in »politikom, ki je v
zaporu« ker je med svojim vladnim obdobjem zapadel korupciji in si na debelo
lastil javna sredstva. Nekateri izmed tožiteljev (Elisa Carrió, Margarita
Stolbizer …) so celo menili, da je premalo aretacij, zlasti pa, da so sodni
postopki prepočasni. Do sporazuma z bivšo predsednico je bil tudi Alberto
Fernández podobnega mnenja, čeprav je potem to zanikal.
Položaj se je spremenil. Sedaj vlada
Alberto. Večina bivših funkcionarjev, ki so bili v zaporu, je sedaj že na
svobodi. Celo več odlokov preventivnega zapora, ki so viseli nad glavo bivše
predsednice, je bili že ukinjenih. A sodni postopki se nadaljujejo in tisti, ki
so bili že obsojeni v prvi instanci, sedijo v zaporu, kot določajo zakoni. To
pa povzroča notranjo napetost v vladni koaliciji. Množijo se zahteve, da naj
vlada kaj stori na tem področju.
Tukaj pa se je predsednik znašel v
precepu. Kot v vsakem demokratičnem sistemu, je sodna oblast neodvisna. Zato je
Alberto, kot dober advokat, razložil, da so »politični priporniki« tisti, ki so
aretirani zaradi političnega prepričanja in na voljo izvršilne oblasti. »Moti
me - je dejal - da govorijo, da imam politične pripornike, ker jih nimam.«
Menil pa je, da je bilo mnogo sodnih odlokov in aretacij izrečenih »samovoljno«
(detenciones arbitrarias), a da je treba to urediti po sodni poti.
Kljub predsednikovemu mnenju in enaki
izjavi šefa kabineta ministrov (Santiago Cafiero) ter drugih visokih
funkcionarjev, se je sprožilo pravo tekmovanje, kdo bo še zavzel stališče v tej
zadevi in kako skrajno bo posamezno mnenje. Lahko bi rekli, da je polovica na
enem, polovica pa na drugem bregu. Tudi ta vladni razkol ni dobro priporočilo,
ko iz sveta gledajo na Argentino in odločajo, kaj bodo naredili ob vprašanju
zunanjega dolga. Dodajmo le še, da doslej ni argentinskega odgovora na splošno
zahtevo, naj ser vendar objavi gospodarski načrt, ki da ga ima vlada. Ta načrt
naj sproži gospodarsko rast, ki bo lahko zagotovila, da bomo potem plačali naše
dolgove.
Varnost
in nevarnost.
Tretja polemika v samem osrčju vlade pa se osredotoči ob vprašanju varnosti.
Poleg revščine ter inflacije, je pomanjkanje varnosti tretja glavna skrb
prebivalstva. Macrijeva vlada se je zelo trudila, da bi na tem področju
napravila red in zagotovil boljše pogoje. Uspešna je bila predvsem na področju
boja proti preprodaji mamil. Nova ministrica za varnost, Sabina Frederic, je
med prvimi ukrepi ukinila državno tajništvo za boj proti prekupčevanju mamil.
Nato pa je prišla v polemiko (in spopad) s kolegom province Buenos Aires.
Sergio Berni, ki je bil državni podminister za časa predsednice Cristine, je
sedaj minister v provinci, baje po nasvetu bivše predsednice. Antološki so že
njegovi spopadi s Sabino, ki o snovi svojega posla res malo ve.
Zadnje afera je potekala okoli vprašanja
zveznih sil, ki nastopajo v provinci Buenos Aires, predvsem žandarmerija. Berni
hoče poveljevati tudi njim. Trdi, da če ni skupnega nastopa, je prisotnost teh
oddelkov bolj škodljiva kot koristna. Zahteval je torej od ministrice, naj jih
enostavno umakne. Spor je prišel tako daleč, da sta o njem odločila Alberto in
Kicillof. Žandarmerija ostane a pod skupno koordinacijo.
Bo s tem konec prepirov? Bo življenje
bolj varno v provinci, kjer kar mrgoli kriminala? Mimogrede: uradne številke
povedo, da je bilo v lanskem letu v Argentini ukradenih 36.833 avtomobilov. Od
teh kar 24.501 v provinci Buenos Aires. Koliko je bilo ubojev, ropov, vdorov in
drugih izrazov pomanjkanja varnosti, še nimamo številk. Vsi pa vemo, da ko
zjutraj gremo od doma, ne vemo, če se bomo zvečer vrnili.
Kar pa zadeva socialnega vprašanj, ki je
tudi žgoče, bom pisal kdaj drugič.
Tone
Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar