Iz življenja v Argentini
Leto
III - Št. 35
Nekaj se kuha
»Ta vlada ni
peronistična. Na dnevni red postavlja vprašanja kot sta splav in sodna reforma,
in ne potrebe delavcev. To ni peronizem«. Ideja bi mirno lahko nastala v glavi
kakega predstavnika opozicije. Pa ne. To je prevladujoče mnenje, ki ga je bilo
slišati na zasedanju, ki ga je ta torek, 10. novembra imelo vodstvo Glavne
delavske konfederacije (CGT). Pred srečanjem, med njim in zlasti po srečanju,
se je lahko kar vdihavala nejevolja, ki je vladala med mogočnimi predstavniki
argentinskega sindikalizma. Bilo je govora o gospodarskem in socialnem
položaju, o delavnih pogojih, o rastoči brezposelnosti, zlasti sedaj, ko se pandemija
umika. Predvsem pa, kar je bil povod zasedanja, o novem zakonu posodobljenja
pokojnin.
V zaključni izjavi, ki
so jo posredovali medijem, lahko beremo: »Danes, ko še vedno traja pandemija a
se je gospodarstvo začelo gibati, številni sektorji dejavnosti še vedno ne
morejo delovati, in v teh okoliščinah ne moremo ukiniti socialnih in
gospodarskih ukrepov, ki smo jih s tako težavo dosegli. Obenem moramo
zagotoviti, da spremembe v formuli posodobljenja ne bodo prizadele upravičencev
pokojninskega sistema.« Sindikalno izrazoslovje se nanaša na tri temeljne točke
sedanjih socialnih skrbi: zasilna družinska podpora (IFE), podpora delu in proizvodnji
(ATP) ter pokojninska reforma. Delavski predstavniki so sklenili, da zaprosijo
srečanje z ministrsko ekipo, da se pogajajo o teh vprašanjih. V nasprotnem
primeru se že slišijo glasovi, ki zahtevajo direktne posege, kar pomeni
enostavno proteste in stavko. Pod geslom »pandemije še ni konec« se že
pripravljajo na novo delovanje, daleč od vladnih položajev.
Obljuba, dela dolg? Vrnimo se na začetni stavek. Tam se nanaša
na vladno delovanje in posebej imenuje besedo
»splav« in namen »sodne reforme«. Kako je s sodstvom sem zadnje čase precej
obširno pisal. Pojav vprašanja zakona o splavu pa je novo. Te dni je vlada
napovedala, da bo poslala v parlament zadevno besedilo. Uradni zagovor je imela
legalna sekretarka Vilma Ibarra, ki je na razne načine utemeljila vladno
stališče. O tem je bilo zadnje čase precej polemike. Mnogi so tudi v vladi
odsvetovali ta korak v trenutku hude krize, ki je sanitarna, gospodarska in
politična. A pritisk s strani krogov, ki podpirajo splav, je nenehno naraščal.
Položaj je bil jasen: če letos besedilo ne bi šlo v parlament, še manj
prihodnje, ki bo volilno leto. Tedaj je Alberto Fernández našel stvaren
izgovor: zakon je obljubil med volilno kampanjo.
Smola zanj je dejstvo,
da je med volilno kampanjo obljubil kup stvari. In, poleg splava, te dni zavzemajo
med novicami prostor pokojnine. Alberto je dobesedno obljubil, da ko bo
nastopil, bo povišal pokojnine 20 odstotkov. Tega potem seveda ni storil. Še
več, zakonsko je ukinil formulo povišanja pokojnin, ki jo je uvedel Macri. Določil
je povišanje z dekretom. Sedaj pripravlja novo zakonsko besedilo, ki pa je
izredno polemično. Hočejo ga prikazati kot izboljšanje. Primerjajo ga z Macrijevo
formulo in dokažejo, da je Albertova boljša. A Macrijeva je temeljila na
inflaciji, Albertova pa na plačah in davčni nabirki. Ne bomo branili Macrija,
ki je v tistem prvem trimesečju po decembru 2017 grobo prizadel upokojence. A
ti bodo sedaj prejeli dodatno klofuto, ker se inflacija ne umiri, davčna
nabirka pa, zaradi pandemije in krize, ne najde dna prepadu. Ni mogoče trditi,
da bo položaj upokojencev boljši, če ena izmed variant pada in bo še dolgo
padala. Na to se nanaša CGT, ko od vlade zahteva drugačen pristop.
Upokojenci so bili v
Argentini (in gotovo tudi drugod) vedno žrtev gospodarskih okoliščin. Macri je
predvideval grob padec inflacije, s čimer bi se država okoristila na račun
upokojencev. Njegova pomota jim je končno koristila. Sedaj pa Alberto, z
varianto davčne nabirke, namerava isto. A to pot ni načina, da bi upokojencem
kaj koristilo. Po drugi strani ima državna uprava za socialno varnost (ANSES) neke
vrste varnostni sklad v obliki državnih bonov. Sedaj jih na debelo prodaja, ker
je tak ukaz vlade. S temi boni (in z drugimi, novimi) je gospodarskemu ministru
uspelo zbiti ceno vzporednega dolarja. Koliko bo pri tem ANSES izgubil
(oziroma, koliko bodo izgubili upokojenci) se v vladi nihče ne vpraša. »Med
bankami in upokojenci, bom izbral upokojence«, so bile Fernándezove besede med
volilno kampanjo. Bo kdaj plačal ta dolg?
Nezaželen (a potreben) obisk. Zadeva upokojencev je povezana tudi s
tem obiskom. V Buenos Aires je prišla delegacija Mednarodnega denarnega sklada
(FMI), ki bo z argentinskim gospodarskim vodstvom pregledala položaj in začela
pogajanja, povezana z dolgom 44 tisoč milijonov dolarjev, ki so jih posodili
Macriju. Prej ali slej bo treba ta denar vrniti. Predmet (in pogajanja) se suče
okoli vprašanja: kdaj in kako. Minister Guzmán je (delno) uspešno rešil problem
zunanjega dolga privatnim upnikom. Precej močno je znižal celotno številko in
preložil rok odplačila. FMI je mednarodna ustanova, katere članica je tudi
Argentina. Posojila, ki jih prejemajo države članice, je treba vrniti v celoti.
Dogovor o preložitvi roka odplačila pa seveda zahteva različne pogoje. Te bo
določil Sklad in država bo morala pristati nanje. Pogajanja bodo sicer lahko
vsaj delno spremenila pogoje, a ne več kot to.
Se spomnite, da so
privatni upniki spraševali po gospodarskem načrtu vlade? Odgovora niso prejeli,
ker načrta ni bilo. In ga še ni. FMI pa ne sprašuje; zahteva. In če argentinsko
gospodarsko vodstvo ne bo pripravilo vrednega načrta, ga bo pripravil (in
vsilil) Sklad. Ena izmed točk pogajanj je tudi pokojninski sistem. To ni le v
Argentini. To je bilo v Grčiji, Ukrajini … Zato je vlada s tem pohitela, da se
izogne kritikam, češ, starčke ste prizadeli, ker je to zahteval FMI. Pogoji pa
se bodo dotaknili tudi drugih socialnih izdatkov. Že se omenja ukinitev izredne
družinske podpore in prispevke podjetjem zaradi pandemijske krize. Na to so se
nanašali sindikalisti, o katerih sem pisal na začetku. Druge točke pogajanj
bodo še davčna politika, vprašanje tarif javnih storitev (trenutno so
zamrznjene), menjalna politika (sedaj je to bolj mirno, ko vzporedni dolar
pada).
Temeljno vprašanje pa
so državni računi. Država že dolga leta zapravi več, kot pa nabere. Deficit
raste iz leta v leto. Macri je obljubil, da ga bo odpravil. Še daleč mu ni
uspelo. Sedaj Guzmán predvideva dobo treh, štirih let, da bi dosegel vredne
uspehe. Bomo videli, kaj bodo o tem dejali strokovnjaki Slada. Nekaj
pozitivnega imajo svetovne okoliščine. Cena soje na trgu v Chicagu raste že
štiri mesece in argentinski pridelek bo letos kar vreden. Nas bo zopet soja
rešila? Na žalost, kot nima gospodarskega načrta, vlada tudi nima jasno, kaj
naj naredi s kmetijstvom, oziroma s kmeti. Tudi tukaj se bijejo razne ideološke
struje znotraj vladnih ekip. Kot vedno se odražajo levičarski elementi, ki
imajo popolnoma negativno zadržanje do vsega, kar diši po kmečkih »bogataših«.
Če gledamo na to zadevo s psihološkega vidika, lahko najdemo mnogo zavisti.
Tudi tukaj bi se lahko učili iz Đilasovega novega razreda!
Znova »albertizem«? Tako pojem, kot beseda, sta zadnje čase zginila
iz javnih občil. Se sedaj vračata? Opazovalci so zaznali nove napetosti med
predsednikom in podpredsednico. Zadnje čase je med njima malo stikov in je
opazno, da Alberto v nekaterih vprašanjih odloča samostojno. To me spominja na
humoresko, ki te dni kroži po Argentini. Pravi: »V ZDA je že teden, kar so bile
volitve, pa še sedaj ni jasno, kdo je predsednik. V Argentini je preteklo že
leto, pa tudi še ni jasno.« Mimo humorja, vprašanje kdo vlada se je znova
pojavilo potem, ko je Cristina objavila znano kritično pismo. Tudi njena
ofenziva, da bi zamenjali »Albertove« ministre za druge, njej bolj poslušne,
doslej ni rodilo sadu. Zato strokovnjaki opozarjajo na tiho, podtalno delo,
katerega cilj je večja neodvisnost (večja moč) predsednika. Nekaj se kuha.
To je opazno tudi v velikih
občinah buenosaireškega predmestja. Bivša guvernerka Maria Eugenia Vidal je
dosegla potrdilo zakona, ki dovoljuje samo dve županski dobi. Nekateri župani
sedijo na svojih mestih že trideset let. Prav zato jim dajejo naziv »graščaki«.
Ta zakon hoče sedaj izkoristiti La Cámpora, da bi osvojila nekaj teh ključnih
predelov. S svojimi župani v predmestju bi ogromno pridobila na moči. Župani
sedaj iščejo razne načine, da bi zakon razveljavili, sodno ukinili ali ga
obšli. Pri tem jih Alberto podpira. Tak korak bi namreč Cristini dal dodatne
oblasti. Prav tako je odigral že nekaj samostojnih korakov v zunanji politiki.
Celo glede cepiva proti koronavirusu teče spopad med obema, ko Cristina hoče
rusko cepivo, Alberto pa angleško. Jasno pa je, da oba gledata le na lastne
politične interese, in ju položaj (zdravje, ugodnost, socialni status)
državljanov bolj malo briga.
Tone Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar