Iz življenja v Argentini
Leto
II - Št. 15
Zvonimo po toči?
„Po toči je prepozno zvoniti‟ trdi star
slovenski pregovor. Na misel mi je prišel ob vsem tem vrvenju, brnenju in
grmenju, ki ga je povzročilo vladno povabilo opoziciji, da bi prišli do nekega soglasja
o glavnih točkah argentinske stvarnosti. V sedanjem obupnem položaju, ko
inflacija prodira brez ovire, ko se revščina in brezposelnost nenehno večata,
je logičen zaključek, da moramo skupno napeti vse sile, pustiti ob strani
osebne interese in poiskati pot, ki naj nas popelje iz tega močvirja. Do tega
zaključka je (baje) prišla vlada. Predsednik Macri je objavil deset točk, ki
naj bi jih soglasno sprejeli. Odgovor je bil seveda zelo različen in danes,
namesto da bi politična skupnost iskala tisto rešilno pot, debatira o tem, kdo,
kdaj, kako in zakaj naj do soglasja sploh pride. Torej: zmagalo je nesoglasje.
Da bomo bolje razumeli sedanji položaj
in okoliščine, je treba nekoliko pogledati v ozadje. Kot pri vseh latinskih
narodih je tudi v Argentini izredno težko priti do soglasja. Prav tako je
prepričanje, da ima oseba (in samo ona) prav, izredno zakoreninjeno. Že ob
nastopu predsednika Macrija so razni glasovi opozarjali, da bi bilo treba
sklicati široko skupščino političnih in gospodarskih predstavnikov, ki naj bi
se pogovorili o glavnih težavah države in skupnosti in jim začrtali pot do
rešitve. Ta sklic je seveda odgovornost vlade. Macri in njegovi pa so bili
prepričani, da oni (in samo oni?) vedo kaj storiti. Vse omembe na španski
dogovor iz leta 1977 (Pacto de la Moncloa) so bile zaman. Vladna ušesa so bila
gluha. Je sedanji sklic pozen (prepozen) odgovor na tiste glasove?
Moncloa
da ali ne? Poglejmo malo na španski položaj v tisti
dobi. Država je prehajala iz Francove diktature v demokracijo (mi prehajamo iz
kirchnerizma v demokracijo). V Španiji je vladal kaos, gospodarstvo se je
treslo, proizvodnja ni našla poti, stranke so bile sprte, sindikati so
rovarili, inflacija je dosegla „grozno‟ številko 26, 39% (mi se sučemo okoli
50%). Predsednik vlade Adolfo Suárez se je zavedel kritičnega trenutka in
sklical vso skupnost (stranke zastopane v parlamentu, podjetnike, sindikate),
da so se zavezali v politično stabilnost in gospodarski načrt. Pakt, ki so ga
potem potrdili tako poslanci kot v senatu, je uspešno postavil temelje španske obnove
in modernizacije.
Je v Argentini kaj takega mogoče?
Nekateri sedaj govorijo o soglasju med Menemom in Alfonsinom leta 1993 (Pacto
de Olivos). A primerjava s španskim dogovorom je skoraj nemogoča. Menemu ni šlo
za kako obnovo. Zanimalo ga je le, da bi si zagotovil novo predsedniško
obdobje. Tedanja predsedniška doba je trajala šest let, brez možnosti ponovnega
obdobja. Radikali (Alfonsín) so bili skoraj primorani v soglasje. Uspelo jim je
le, da je ustavodajna skupščina iz leta 1994, ki je bila sad tega dogovora,
delno posodobila ustavo. A o kakem temeljnem kamnu za moderno in uspešno
Argentino ni govora. Še več; dolgo Menemovo vladanje je državo zapeljalo v novo
past. Privatizacije ogromnih državnih podjetij so bile izvedene nestrokovno in
v senci hude korupcije.
Danes, skoraj štiri leta po tistih prvih
pozivih k dogovoru, je Macri končno sklical politično skupnost, da se zedini v
nekih temeljnih točkah. Deset jih je. Podpisniki naj bi se obvezali, da bi v
prihodnje (v primeru, da bi prišli na vlado) ohranili fiskalno ravnovesje
(poslovanje brez deficita), se borili proti inflaciji, modernizirali delavsko
zakonodajo, ohranili modro sodelovanje s svetom, zagotovili pravno varnost,
zmanjšali davčni pritisk, utrdili samozadostni pokojninski sistem, spoštovali ustavni
federalizem, zagotovili verodostojne državne statistike in se zavezali v
izpolnjevanje zunanjih obveznosti (plačevanje dolgov). Vlada smatra, da bi soglasje
in sprejem teh točk prepričalo zunanje upnike in lastnike argentinskih bonov in
delnic, da bo država izpolnjevala svoje obveznosti in bila v stanju postopne
normalizacije. To bi preprečilo nove sunke gospodarske krize.
Dialog
gluhih.
Ta tipičen argentinski izraz jasno oriše stanje, ki ga je sprožil vladni poziv.
Najprej se je pojavil sum, da gre le za propagandni korak. Ker ankete kažejo
nazadovanje vladnih kandidatov, opozicija meni, da predlog ni resen in je le
past, da vlada prevzame iniciativo, ki bi ji povrnila prednost v javnem
upoštevanju. Macri je tudi nerodno izpeljal zadevo. Pisna povabila, brez
predhodnega dogovora; povabilo samo nekaterim, vladi prijaznim voditeljem;
poznejša razširitev vabila na vso politično skupnost; končno tudi vabilo
podjetnikom, sindikatom, Cerkvi … Vse je zvenelo kot improvizacija, ki se je
rodila v brezupju negativnih številk in socialnega kaosa. Odgovor je bil temu
primeren.
Priznajmo pa, da tudi opozicija ni bila
na mestu. Pichetto je bil edini, ki je izrazil soglasje in ga obdržal. Urtubey
se je najprej navdušil, potem pa oddaljil. Massa je bil takoj proti, zvest
sedanjemu stališču, da je sovražnik Macri in ne Cristina. Mimogrede; zahteval
je, naj bodo v povabilo vključeni vsi, tudi bivša predsednica. Kaj pa Lavagna?
On je osebnost, ki enako moti vlado kot kirchneriste. Lavagna (o njem bomo kdaj
prihodnjič kaj več poročali) se je najprej odzval negativno. Potem pa je
predstavil svojih deset točk, kamor je vključil tudi tematiko vzgoje in
varnosti, dve zadevi, na katere je vlada (nerazumljivo) pozabila. In Cristina?
Njen osebni tajnik (Parrilli) je namignil, da bo verjetno sodelovala („Kdaj ni
hotela govoriti?‟). Ona pa je odšla na jug in bo odgovorila pismeno.
Kirchnerizem trdi, da bo zavrnila povabilo na debato. In ostali? Vsa levica je
zavrnila sodelovanje na dialogu in zahtevala, da prekinemo vse stike z FMI.
Razne vplivne osebnosti so menile, da sklic nima smisla komaj štiri mesece pred
volitvami. Cerkev pa je pozdravila dialog pod pogojem, da so vključene vse
socialne skupnosti in se obravnavajo vse problematike.
Nevihta
ne pojenja.
Macrijeva iniciativa je imela eno praktično posledico: pozornost javnosti je za
hip zanemarila gospodarske težave, dolar in deželno tveganje in se osredotočila
v debato okoli političnega dialoga. Za vlado je bilo to pozitivno, ker so se
ponovno pojavile težave. Ko je kazalo, da je obvladala dolar in so na borzi
rastli argentinski boni in delnice, je mednarodni trg pretresla grožnja
ameriškega predsednika v boju s kitajskim gospodarstvom. Donald Trump je napovedal
hudo obdavčenja kitajskemu uvozu, kar je povzročilo težave po vsem svetu. To pa
je za Argentino še bolj usodno kot za ostale države.
Slabe novice imamo tudi na področju
proizvodnje. V zadnjih dvanajstih mesecih je industrija nazadovala kar za 13,4
odstotke. Eden najbolj prizadetih je avtomobilski sektor: padec je dosegel
33,6%. Vzrok je porast dolarja (veliko avtomobilskih delov je uvoženih) in
pomanjkanje ugodnih kreditov, kar zelo omejuje prodajo.
Kaj pa politični premiki? Nič novega.
Vsaka skupina, stranka in strančica ima svoje cilje, bistveno povezane na
bližnje volitve. V tem pogledu trenutno igrajo važno vlogo province. Prihodnjo
nedeljo volijo novega guvernerja v Cordobi. Peronisti in vlada se izredno
trudijo, da bi jim bila sreča mila. A medtem, ko politiki polagajo vse energije
v volilne uspehe, država (in skupnost) trpi na posledicah teh nenehnih kampanj.
Parlament je dejansko zapadel jesenskemu (in zimskemu) spanju. Ni zasedanj, ni
debat, ni premikov. Težko je, da bi bilo kaj resnega delovanja pred nastopom
nove vlade. Ključni zakoni pa čakajo, ker nikogar ne briga javni blagor. Nov
kazenski zakonik, krvavo potreben spričo groznega pomanjkanja varnosti, čaka na
junaka, ki naj bi zbudil to sramotno „Matjaževo vojsko‟ iz neskončnega spanja.
Tone
Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar