Iz življenja v Argentini
Leto
V - Št. 8
Med
ognjem in mečem
Nahajamo
se na pragu dogovora z Mednarodnim denarnim skladom (FMI) glede odplačevanja
dolga 44.000 milijonov dolarjev. Lahko si mislimo, kako težak in zapleten je
položaj in kako napeta so stališča ob podpisu, ki naj prinese nekaj miru in
oddiha v naše gospodarsko delovanje. Vendar me ni presenetil naslov nekega
članka v tukajšnjem časopisu. V njem je strokovnjak trdil, da »najbolj ostra
pogajanja ne potekajo v Washingtonu, ampak v Buenos Airesu«. Trditev je resnična
in jasna, ker v vladi sami niso edini, kaj naj sprejmejo in kaj odločno
zavrnejo. Stanje je bilo zelo napeto že od prevzema oblasti pred več kot dvema
letoma; danes pa je neznosno. Srčika težav je, da nas vodi povezava političnih
struj, ki imajo različna in celo nasprotna si stališča glede urejanja države in
družbe. Nemogoče je, da bi soglašali funkcionarji, katerih ideološki predsodki
so bistveno nasprotni. Zagovorniki tradicionalnega populizma, z močno
levičarsko sestavino, težko sprejmejo kakršnokoli navodilo, ki prihaja iz
mednarodnih finančnih krogov. Drugi pa vidijo edini izhod v tem, da sprejmemo zahteve
in navodila iz severa. Tako se nahajamo na pragu potrditve dogovora in še ne
vemo, kdo ga bo podprl in kdo zavrnil med vladnimi parlamentarci. Opozicija ima
lažje stališče in večina soglaša z rešitvijo stanja, po načrtih Mednarodnega
denarnega sklada.
Vprašanje je energija. Energetsko
področje je tisto, ki predstavlja največje, a ne edine težave. Cene javnih
storitev so tako različne in kaotične, da jih normalni zemljan težko razume.
Težava se vleče še od prejšnje krize leta 2000. Iz leta v leto je državna
podpora rastla. Smer se je obrnila in cene podražile za časa vlade predsednika
Macrija. Kmalu po nastopu peronizma, zlasti od začetka pandemije, pa je vlada
zamrznila cene in ob podivjani inflaciji pričela večati državne subvencije.
Tako danes potrošnik plača le 35% stroškov električne storitve, ostalih 65%
prispeva država. Posledica tega je, da je lansko leto vsota, ki jo je
doprinesla država, dosegla 11.000 milijonov dolarjev. Da pa je mera kaosa
polna, so v nekaterih provincah subvencije znatno manjše in sledeča cena mnogo
večja. Če pa gremo na področje goriv, so določene province, zlasti na jugu,
kjer so cene znatno nižje kot v ostali državi. Še večji kaos je v potniškem
transportu, kjer na področju prestolnice in velikega Buenos Airesa plačamo
komaj 10% realnih stroškov, medtem ko večina ostale države plačuje realno ceno.
Kaj
bistveno zahteva FMI? Da država neha tako kaotično zapravljati. Načrt, o
katerem še tečejo pogajanja, predvideva postopno (a hitro) zmanjšanje državnega
deficita. V letu 2025 naj bi bili računi prihodkov in izdatkov izenačeni. Od
tam naprej pa naj bi država imela presežek. Temu populistični del vladne
koalicije ostro nasprotuje. Dejansko je položaj tako zapleten, da resni
strokovnjaki ne vidijo možnosti, da bi kaj takega dosegli. V samem vodstvu FMI
nekateri funkcionarji dvomijo, da bi Argentina izpolnila pogoje, v katere se bo
zavezala. Potem pa je tu še vprašanje, kaj naj storimo s 44% prebivalstva, ki
se nahaja v revščini (na področju otrok in mladoletnikov revščina dosega 60%).
Argentina je ena od držav, ki največ investira v socialne podpore. Edini način,
da se to stanje preobrne, je s proizvodnimi investicijami, ki bi ustvarjale
delovna mesta za ogromne količine brezposelnih.
Tu
pa imamo znova drugačne težave: tuje podjetje je ponudilo ogromno investicijo v
dolarjih za proizvodno delovanje na področju rudarskega izkoriščanja. Govorimo
o tisočih milijonov dolarjev - prav to, kar Argentina krvavo potrebuje. A
podjetje je vprašalo, če bo imelo prosto pot, da dobiček (seveda v dolarjih)
pošlje v matično državo. Ah, to pa ne! V Argentini je v veljavi klada (cepo),
ki ne dovoli prostega izvoza deviz. Seveda investicije ne bo, delovnih mest ne
bo. Tudi gospodarske rasti ne bo. Kaj nas torej čaka? Ne bi rad zapadel
pesimizmu. A Miguel Angel Broda, eden zelo upoštevanih ekonomistov, je te dni
izjavil: »Pred nami sta dve mučni leti zelo nizke rasti in visoke inflacije«.
Da, da, meč nam visi nad glavo.
Obvaruj nas peklenskega ognja … Čeprav
je stavek iz molitve rožnega venca, ga lahko uporabimo v konkretnem primeru
sedanjosti: požari v provinci Corrientes. Ogenj je po argentinskih planjavah
nekaj precej običajnega. Težava se pojavi, kadar njegov obseg preseže meje
normalnosti in so okoliščine negativne. V sedanjem primeru je dolgotrajna suša
ustvarila pogoj za katastrofo. Ogenj je uničil že milijon hektarjev, kar
predstavlja 10% površine province. Težko je preračunati škodo, a govori se o
40.000 milijonov pesov. Težko je gledati uničena naselja, požgana polja,
poginjene živali. Vlada sicer že napoveduje pomoč (vedno je obljuba lahka), a v
bistvu doslej ni ničesar naredila. Medtem ko se tisoče gasilcev iz raznih provinc
bori proti ognju, se je razbesnela polemika kako vlada upravlja problem požarov
širom države. Pojav se ponavlja leto za letom in povzroča prave katastrofe. A
državna vlada, ki ima pristojnost na tem področju v večini primerov odpove. Saj
je v vladi celo minister za okolje, ki pa ni ničesar storil, dokler se požar ni
razbesnil in postal neukrotljiv. Guverner province, Carlos Espínola, je takoj
prosil zvezno vlado za pomoč, a zaman. Je bil vzrok nezanimanja dejstvo, da v
provinci vlada opozicija? Predsednik Alberto Fernández je priznal, da je treba
»izboljšati usklajevanje nacionalne službe za upravljanje požarov«. Vedno
zvonijo po toči!
A
pustimo požar kot naravni pojav in poglejmo politično ozadje, ki v Argentini
vedno grozi normalnemu razvoju življenja. Res je morda v tem primeru vplivalo
dejstvo, da provinco vodi opozicija. A minister za okolje je 43-letni Juan
Cabandié. Ne bi mogli reči, da je strokovnjak. Je sin pogrešanih staršev (rojen
v ječi) in poklicni politik. Izšel je iz skupine La Cámpora. Ministrstvo je
organizirano kot mnoga druga in mnoge državne ustanove: vodijo jih člani
političnega kroga, ki običajno nimajo pojma o zadevah, o katerih odločajo.
Guverner province je od novembra opozarjal na nevarnost: suša, upadle vode,
pomanjkanje sredstev … Ko je ministra prosil za pomoč, mu je odgovoril le, da
naj reče Macriju, »naj me neha napadati«. Požare je gledal iz zraka. Sedaj je
proti njemu celo vpeljan sodni postopek zaradi »zanemarjenja dolžnosti javnega
funkcionarja«. Polemični minister za varnost province Buenos Aires, Sergio
Berni je izjavil, da je bil nastop vlade v tem primeru »neučinkovit, mizeren in
neobčutljiv«. V senatu pa je opozicija zahtevala, naj Cabandié razloži, kaj je
sploh naredil v tem primeru.
Uboge province. Medtem, ko Corrientes
gori, imajo druge province drugačne težave. Dejstvo je, da je precej jasna
ljudska modrost, ki trdi da »Bog je povsod, a uraduje v Buenos Airesu«. Važna
določila, ki prizadevajo vso državo, se pišejo v prestolnici, a ne upoštevajo
posameznih značilnosti in potreb, ali jih ne poznajo, ali jih ne brigajo. Na
primer: v provincah Cordoba in La Rioja imajo težave, ker ni delavcev za
trgatev oliv. Tiste, ki se uporabljajo za pridobivanje olivnega olja, nabirajo
stroji. A za gastronomsko uporabo so potrebni nabiralci. Potrebovali bi do
12.000 delavcev, a jih je samo pet tisoč. Prav tako imajo v Mendozi težave z
trgatvijo. Primanjkuje delavne moči, čeprav je vlada končno odločila, da
sezonskim delavcem ne bodo odvzeli socialnih podpor, kot doslej. A delavcev ni.
Prav tako ne prihajajo več iz Bolivije, ki so tudi pripomogli pri teh opravkih.
Sorazmerje dolarja povzroča, da se jim »ne izplačajo« dolga pot, stroški in
trud.
Vso
Mezopotamijo pa prizadeva upadanje vodovja v rekah Paraná in Urugvaj. Ta pojav
je sicer precej pogost, a kadar močno pada nivo vode, prizadene plovbo, ki je
bistvena tudi v izvoznem delovanju. Kot je bilo včasih pristanišče v Buenos
Airesu skoraj izključna točka izvoza, je sedaj Rosario v tem pogledu pridobil
na važnosti. Sploh je ves severovzhod močno prizadet. Kmetje province Entre Ríos pa so v težavah,
ker je zaradi suše grobo prizadeta letina raznih žitaric. Pritožujejo se pa
tudi zaradi davkov, ki ne upoštevajo nižjega pridelka. Provinca Misiones je
dodatno utrpela ukinitev električnega toka. Kot drugod je tudi tam celotna
struktura ostarela. Če govorimo o ostarelosti, omenimo, da so gasilci v
Corrientesu imeli za prevoz džip še iz druge svetovne vojne.
Tone Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar