Iz življenja v
Argentini
Leto
II - Št. 35
Vroči
oktober
Počasi a nevzdržno se bližajo odločilni
trenutki. Dočakali smo že v oktober, ki nam bo svojo zadnjo nedeljo pokazal
pot, po kateri bomo stopali prihodnja štiri leta. Skoraj ni dvoma, kako se bo
ta zgodba končala. Res je, da je množični shod zadnje sobote, ki ga je sklical predsednik
Macri in je pokazal njegovo še vedno veliko priljubljenost, obudil upanje
nekaterih. Vendar ankete kažejo preveliko razliko med njim in Fernándezom, da
bi si lahko delali kake utvare. Še več: v teku tednov se razlika v prid
opozicije veča, vlada pa ima rastoče težave, da vsaj delno obvlada položaj.
Pač, nekoliko upanja je vlil izid domačih
volitev v provinci Mendoza. Te so bile zadnje v vrsti provincijskih odločitev.
Zanimivo: na primarnih volitvah za vsedržavne kandidate je zmagal kirchnerizem:
Fernández je prejel 40% glasov, Macri pa 37%. A za mesto guvernerja so ankete
napovedovale zmago radikalnega kandidata (Rodolfo Suárez) proti kirchneristki
in članici La Cámpore (Anabel Fernández Sagasti). Radikali, ki so člani vladne
povezave, so skoraj prosili, naj se Macri ne pokaže v Mendozi; kirchnerizem pa
je hotel volitev „podržaviti‟, da bi val njihovih glasov množično vdrl tudi v
provinco. Macri res ni šel tja, Alberto Fernández pa je v Mendozo sklical zbor
guvernerjev, v oporo svoje kandidatke. A vse je bilo zaman. Zmagal je Suárez s
skoraj 15% razlike (50 proti 35). To za sedanjo vlado predstavlja edini svetli
žarek v zadnjih časih.
Vsaka
stezica popelje te v Rim … A kaj, ko v Argentini vedno hočemo v Indijo
Koromandijo, pa niti ne po stezi, temveč s čim bolj blestečim avtomobilom.
Pisali smo že, da je ves združeni kirchnerizem obljubljal, kako bomo mirno in
lagodno, brez Mednarodnega denarnega sklada (FMI) izšli iz sedanje krize po
„portugalski poti‟. Vse je potihnilo, ko se je pokazalo, kaj vse so Portugalci pretrpeli
(in potrpeli), da so rešili zavoženo gospodarsko stanje. Sedaj Alberto
Fernández obljublja, da bomo izšli iz vseh težav zunanjega dolga „po
urugvajsko‟. Resnično upam, da ve o čem govori, in da je ta „urugvajska
rešitev‟ znova le propagandistična poteza, s pogledom obrnjenim na volitve.
Stvarnost je prvi pogoj rešitve.
Težko je primerjati obe državi. Ko je
Urugvaj (leta 2002) začel urejati svoje gospodarske težave, je državo vodil
Jorge Batlle in njegova Rdeča stranka. Zunanji dolg je dosegal 12.000 milijonov
dolarjev. Od teh so polovico vključili v pogajanja o podaljšanju rokov
odplačevanja. To podaljšanje je bila tista rešilna bilka. Urugvaj je v štirih leti
prešel od deficita, ki je predstavlja 1% domače bruto proizvodnje (DBP), na 3%
presežka. A ta korak je spremljala vrsta ukrepov, podobna portugalskim, ki je
predstavljala grobo stiskanje pasov, povišanje brezposelnosti in izgubo mnogih
socialnih ugodnosti, itd. Batlle je izgubil svojo veliko priljubljenost in
njegova Rdeča stranka se nikdar več ni vrnila na oblast. Je Fernández
pripravljen na podobno žrtev? Bo kirchnerizem sprejel neljube ukrepe? Kako bodo
reagirala socialna združenja, ki že danes svarijo Fernándeza, da „ne bodo
izpraznila ceste‟?
Argentinski zunanji dolg, vključene
privatne banke in finančne ustanove (FMI & Co), znaša danes kakih 281.000
milijonov dolarjev. Ni primerjave z Urugvajem. Argentina je prva na lestvici
držav glede zunanjega dolga v razmerju z DBP. Za našo državo predstavlja kar
42% (nekateri privatni viri beležijo še višjo številko). Urugvaj je nekje na
sredi lestvice, z 31,4%. Najboljši položaj ima Čile s komaj 5,3%. Naj „stric
Alberto‟ kar obljublja Indijo Koromandijo, slovenska modrost (po pesnikovih
besedah) trdi, da tja „roka ne kaže nobena‟.
Nezaupanje
vodi v protislovje.
Spomnim se, da je pred časom bil v modi izraz, da imamo v Argentini „revna
podjetja a bogate podjetnike‟. Danes bi lahko trdili, da imamo „revno državo a
bogate državljane‟. To pišem v trenutku, ko vladni urad za statistike oznanja,
da revščina v državi presega 35%, torej, da je vsak tretji Argentinec zapadel
revščini. Zakaj torej to o „bogatih državljanih‟?
Argentinci imajo neko posebno razmerje do
dolarja. Ker inflacija ljudi spremlja že dolga, dolga desetletja, evropski
izvor pa že v krvi nosi težnjo po varčevanju, se državljan odloči, da varčuje v
valuti, ki mu zagotavlja, da mu čas (inflacija) ne bo oglodal prihrankov. V
vsaki normalni državi bi oseba prihranke vlagala v bančni račun, ki mu, poleg
varnosti, nudi še nekaj obresti. A vemo, da Argentina ni normalna država, ker
lahko vsaka vlada prihranke zamrzne, si jih sposodi (ahorro forzoso ali
prisilno varčevanje) ali pa „pesificira‟: zelene dolarje spremeni v ničvredne
pese. Zato jih imajo ljudje v bankah v tujini, v bančnih sefih ali enostavno „v
žimnicah‟, kot skopulja cekine v nogavici. Ta položaj je sad nezaupanja.
Prevečkrat smo se že opekli, da bi državi-vladi zaupali svoje prihranke.
A te ogromne količine dolarjev, krvavo
potrebnih za normaliziranje gospodarskega, finančnega in socialnega stanja v
državi, ne rodijo nikakršnega sadu. Celo, če to gledamo po svetopisemsko, so
„zakopani talenti‟. Vendar, ali moremo soditi državljana, ki tako dela?
Slovenska modrost trdi da „kogar je pičila kača se boji zvite vrvi«. Argentinci
pa bolj milo vedo povedati da „kdor se je oparil z mlekom, se zjoka, ko zagleda
kravo‟. Zato ni čudno, da imajo, po raznih virih (tudi uradnih), Argentinci v
tujini, sefih ali žimnicah 304.597 milijonov dolarjev, kar krepko presega
količino zunanjega dolga.
Številka je grozna. Povejmo le še, da je
pred desetimi leti znašala 146.323 milijonov ameriške valute; leta 2015 pa je
dosegla že 222.465 milijonov. Po primarnih volitvah, pa je „izginilo‟ dodatnih
40.000 milijonov v enem samem mesecu.
Dvojna
dediščina.
V kirchnerističnih vrstah se precej pogosto govori, da je Alberto Fernández
zelo zaskrbljen, kar zadeva gospodarstva. Razumljivo. Macri je imel težak
položaj, ko je prevzel oblast: Cristina mu je zapustila pogorišče. Fernández
stoji pred še težjimi okoliščinami. Njegova dediščina je dvojna: kar je
Cristina pustila Macriju (česar ta ni rešil) in kar je Macri še dodal, predvsem
v zadevi zunanjega dolga.
„Bog daj, da bi Alberto uvedel pameten
in stvaren gospodarski program‟, lahko slišimo v njegovem okolju. To bo težko,
izredno težko. Kandidat, ki je skoraj gotovo prihodnji predsednik, se nahaja
tudi „med dvema ognjema‟. Nekaj je, kaj on želi in namerava, drugo pa je, kaj
mu bodo pustili, da bo naredil. Ne govorimo samo o prihodnji podpredsednici,
marveč o vseh mogočih skupinah in skupinicah, ki sestavljajo „Fronto vseh‟, kot
se imenuje njihova volilna koalicija. Omenili smo že, da jo je bilo razmeroma
lahko sestaviti, težje pa jo bo ohraniti, predvsem, ko se bodo začele
pojavljati težave „portugalske poti‟, „urugvajske rešitve‟ ali kateregakoli
drugega izuma.
Tudi ob tem ne mislimo samo na socialna
združenja, ki zasedajo in blokirajo ceste. V skupini La Cámpora nikdar niso
bili zadovoljni s Fernándezovo kandidaturo. Niso mu odpustili ostrih napadov na
Cristino, preden mu je ta ponudila sedanje mesto skoraj gotovega predsednika.
Razne izjave o nastopanju prihodnje vlade na socialnem, sodnem ali zgodovinskem
področju, ki jih Fernández vztrajno zavrača, napovedujejo težko razmerje, če ne
celo ostre spopade, ko bo (če bo) vlada v njihovih rokah.
Kdorkoli bo ob krmilu države, bo
potreboval vreden mir na notranji fronti. Preveč bo zunanjih težav, preveč
težko bo delo za ureditev vsestranskega kaosa, v katerega je zašla država.
Bolnik je v intenzivni negi, skoraj v zadnjih vzdihljajih. V tem položaju bo
bistven mir. Ga bo vlada lahko zagotovila?
Tone
Mizerit
Ni komentarjev:
Objavite komentar